Учитель нової
дисципліни має чітко усвідомлювати, що ж саме полягають її особливості. Важливо
винятковість появи у системі освіти України дисципліни «Зарубіжна література»,
запроваджене до шкіл з п'ятьма по 12 класи.
Вона
прилучати учнів до фундаментальним цінностям світу (зокрема у площині
реалізації полікультурного освіти) і сприятиме культурному входженню України у
світове співтовариство. Завданнями зарубіжної літератури, як шкільний предмет є
вивчення кращих творів світового письменства, розвиток художнього смаку й
уміння самостійно працювати твори світового мистецтва, свідомо сприймати
закладені у слові духовні цінності й обстоювати їхні у житті.
Сьогодні
ми знаємо жодної країни світу, де ще до системи освіти було запроваджено така
дисципліна.
Будь-яка
шкільна дисципліна, і особливо гуманітарна, повинен мати, передусім, виховну
спрямованість. Нова ж програма освіти України відмовилася від старої,
традиційної для радянських часів методології викладання літератури у шкільництві.
Нині ціла армія наукових работников-теоретиков, методистів, вчителів працює у
цьому напрямі, оскільки саме з визначення методологічних основ слід починати
впровадження будь-який навчальної дисципліни.
Вивчення
літератури у шкільництві полягає в дидактичних, літературознавчих і методичних
принципах. Найважливішими є традиційні, яких дотримується учитель-словесник
(науковість, історизм, зв'язок навчання і виховання, доступність, посильность,
спрямованість в розвитку учня, аналіз твори на єдності форми та змісту,
взаємодія мистецтва і неминучого у естетичному свідомості учня, особистісний
характер
читацької і літературознавчої діяльності, зв'язок літератури на закони
художнього мислення та ін.), і призначає нові, які має ще осмислити: принципи
нерепресивного свідомості (синонім — толерантність, США вживаються терміни
мультикультуралізм і політичний коректність), реабилитационности, іманентності,
країнознавства, компаративности, контекстного розгляду літературних явищ,
репрезентативності, этнокультурности, міжнаціонального підходу та інших. Майже
кожен із нових принципів, назви яких визначаються за змістом й всебічно
обговорюються, має низку дефініцій. Автор поділяє думку Про. Пронкевича щодо
визначення назви принципу нерепресивного свідомості, який стверджує:
«Нерепрессивное свідомість - це буде непросто спосіб мислення, а модель
поведінки, етична позиція, що передбачає якісно інше ставлення до до
"чужому", "незвичайному", "нетрадиційного". Не
проста толерантність, а толерантність активна.
Ще
Вольтер говорив: "Мені не подобаються ваші думки, але готовий віддати своє
життя через те, щоб мали змогу висловити...". Викладач зарубіжної
літератури може бути надзвичайно чутливим і здатним до наслідування, адже кожен
коли він змушений відмовитися від власного "Я" і розчинятися повністю
у словесній матерії художника, чиї твори викладає... Це знову-таки давня
істина: високе космополітичне мистецтво (саме таким за змістом є предмет
зарубіжної літератури!) цивілізує людини, привчає його жити у широкому і відкритому
світі...».
Що
ж до репрезентативного принципу, то глибоке переконання Є. Волощук, він має
«ввійти у методологічне ядро предмета «Зарубіжна література», будучи
усвідомленим практикуючими філологами як норма...». Слід погодитися і з її
твердженням у тому, що «...курс зарубіжної літератури - значно більше, ніж
будь-який курс національної літератури, розімкнений у просторі світової
культури, і тому його завдання - й не так конструювати ряд першорядних імен із
їх взаємозв'язки, скільки висвітлювати духовний, і естетичний досвід
(индивидуально-авторский, національний, культурно-історичний), який утілився у
конкретній творі...».
Аналіз
проблем нових принципів навчання світовій літературі міститься у роботах Д.
Затонського, Д. Наливайко, Т. Денисової, Ю. Булаховской, До. Шахматной, Про.
Ніколенко та інших. Усі вони має власну думку, свою думку щодо вивчення
світової літератури у шкільництві, але не всі прагнуть одному: повернути учнів
до книжки, навчити їх почати вдумливо читати, яскраво відчувати, критично й
плекати це високе та плідне мистецтво.
Немає коментарів:
Дописати коментар